Marknadssvar på existentiella frågor?
Betala för att överleva?
Fores (Centerns miljötankesmedja) hade igår en diskussion om nationalekonomernas roll i klimatfrågan. Svenska Naturskyddsföreningen hade idag en stor seminariedag inför klimatmötet i Durban.
Båda dessa event leder mig till slutsatsen att man inte kan förlita sig på marknadsekonomin för att lösa hållbarhetsfrågor. Visst kan man ha miljöavgifter av olika slag, men om man ska utgå från tillväxt som en förutsättning för en ”stabil” ekonomi, så lär det bara vara en tidsfråga när man mot betalning sågat av den sista grenen för vår överlevnad. De flesta deltagarna på de båda scenerna förfäktar ändå att marknadskrafter med tillägg av miljöavgifter kan leda till hållbarhet.
Jag tror inte att man kan besvara existentiella frågor med prissättning. Ytterst handlar det om mitt upplevda värde av att leva, vilket inte är förhandlingsbart. Men marknaden förhandlar om allt! Med dagens affärslogik uppstår förr eller senare frågan: ”Hur mycket vill du betala för att överleva?”
Vi behöver inse den filosofiska skillnaden mellan subjekt och objekt (upplevt värde och prislapp). Tycker du att vi ska prata vidare om detta?
Pengar som inte kräver tillväxt
På lördag är det ett möte i London om ett sundare penningsystem. Se vidare på Positive Money. Jag kommer att vara där, följ mig via Twitter och bloggen här på hemsidan.
Det är dags för folkbildning om hållbarhet. I högerkolumnen hittar du länken till en DVD som handlar om förutsättningar för ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
Lämna en kommentar